Monday, February 28, 2011

beskal atau basikal...??

beskal.. basikal.. dalam Bahasa Inggerisnya disebut 'bicycle'.. ade ape dengan basikal nih.. ape kena basikal ngan aku?? haha.. banyak kena mengenanya.. di saat orang tengah berseronok bawa motosikal.. aku masih lagi berbasikal.. hehe...aku naik basikal dari kecik lagi.. even masa aku kecik-kecik mak aku bawak aku round banting pun naik basikal taw!! masa tuh aku around 4-5 tahun.. haha.. budak hingusan lagi.. twit twit.. kecik-kecik aku x banyak hingus ek! hehe...
pics credit to google


kalau korang perasan la kan.. penggunaan basikal nih, sangat senang,mudah dan sewaktu dengannya.. naik basikal tak payah nak kena amek lesen... basikal tak payah nak penat-penat kena test ngan JPJ.. ahah.. setuju tak.. lagipun.. naik basikal ni bagus untuk kesihatan.. korang boleh berpeluh-peluh sebab naik basikal..plus.. kaki korang boleh jadi kuat sebab selalu naik basikal.. basikal nih banyak sangat faedahnya.. sekarang nih pun aku still gunakan basikal sebagai kenderaan untuk ke tempat yang dituju sekurang-kurangnya berjarak 500m.. heee... lagi satu.. kalau kita naik basikal, pencemaran udara takkan berlaku... naik basikal x perlu nak isi minyak petrol ke diesel ke  seperti mana yang diperlukan oleh motosikal dan kereta.. kita cuma perlu pam tayar basikal je supaya tayar tuh sentiasa mantop gitu.. xde la penat sangat kalau bawak nanti.. see... byk special nye kan??

tambah lagi.. cuba kalau kerajaan Malaysia buat satu hari menaiki basikal.. setiap orang yang nak pergi keje kena naik basikal.. ataupun dalam seminggu ada satu hari ke kerja ke sekolah atau ke mana saje menaiki basikal.. konfem peratus pencemaran udara dalam satu hari tu akan berkurangan..(Insya Allah) .. tak de la bumi nih terseksa..kita nak bernafas pun tak terseksa jugak.. okeyla.. ini je yang aku nak cite hari nie.. assalamualaikum!! annyeong!!

No comments:

Post a Comment

Nak Komen??

Words

Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan..

For Your Entertainment..